Školství jako mocenský nástroj státu

Na Slovensku  chtějí „vyřadit ze sítě škol“, tedy fakticky zavřít, walldorfské gymnázium. U nás se podobné školy pro změnu ani nepovolují. Nejhorší to je se základními školami, protože nejúčinnější je indoktrinace dětí právě v období 6 – 12 let. Proto je nutné zde zachovat nadvládu státu v maximálním měřítku. S nástupem puberty si už tak jako tak začínají tvořit tak zvaně vlastní názor, takže indoktrinace se musí stihnout do té doby.

To, že walldorfské vzdělávání funguje, že se s ním dosahuje mimořádných výsledků, je nepodstatné. Děti se při něm totiž mohou naučit – a naučí – MYSLET JINAK, než si žádá stát… A to je nepřípustné. Pomalu se blížíme k tomu, že oficiální školství bude pro dosažení skutečného vzdělání nepoužitelné.

Možná to zní alibisticky, ale i toto je důvod, proč zdaleka netrvám na samých jedničkách u své dcery…

viz: http://ull.blog.sme.sk/c/298389/Statna-vedecka-vychova.html

Posted in Nezařazené
2 komentáře » for Školství jako mocenský nástroj státu
  1. Martin Horsky napsal:

    Titulek vystihuje podstatu veci. Diky povinnemu statnimu vzdelani (nebo indoktrinaci – vyber co blizsi) ma stat naskok v ziskavani duvery a obdivu pred rodinou a vlastnim okolim, zazemi, tradici. Statni sablonovite vzdelavani nejen nedokaze vzdelat, ale muze uvolnit svazky mezi deti a rodici.
    Pisu ze zkusenosti – v USA jsme se zenou nase dve dcery ze skoly vyradili a ucili doma – homeschooling pracuje a ani, ani ony toho nikdy nelitovali.

  2. Vera napsal:

    Nikomu domácí vzdělávání (domácí škola asi není přesný pojem, protože člověk či dítě se učí všude na světě) nikomu nevnucuji, myslím si ale, že okolo něho panují dva základní mýty. Prvním z nich je problém socializace a druhý nutnost dítěte být v kolektivu a mít vzory mezi vrstevníky. Totiž otázka socializace či problém by měl být spíš vrácen na stranu školy, protože se můžeme ptát, zda je to to nejlepší, co můžeme dítěti nabídnout stran socializace- povinně se musí dostavovat do místnosti, kde má málo čtverečních metrů, kde je nahnát jak do stáda stejně starých jedinců, odtržen od skutečného života a kde ho má k něčemu vést pouze jeden jediný dospělý (obvykle žena). To je jako když se nažene stádo stejně starých býčků a jaloviček, kde je větší tendence k šarvátkám (zkoušení kdo je tu šéfem), a chtít, aby pouze jedna kráva všechny usměrnila a zestádnila. V běžném životě je jiný sociálníl profil – lidé jsou různé staří, mladší se učí od starších, starší se snaží pomáhat mladším a učí se trpělivosti s tím, který ještě tolik toho neumí a nezná.
    Možná v pubertě už začíná fungovat kolektiv či dav, kdy to dítě přirozeně uznává spíš vůdce davu, v němž je nuceno pobývat tak mnoho času, uměle je tlačeno do toho, aby se orientovalo spíš na své vrstevníky, než na vlastní rodiče nebo než nějakého dospělého. Kdyby mělo volbu, možná by chtělo trávit čas s někým starším, dospělým, u něhož může očekávat, že je zkušenější, zralejší, že ho k něčemu povede, takto ale zůstává uměle déle nevyzralou osobností, když musí trávit tolik času mezi vrstevníky.
    Zajímavě se o této problematice píše v knížkách, jako je papříklad: Hold on to your kids: Why parents should matter more then peers (Držte se svých dětí: Proč by na rodičích mělo záležet víc než na vrstevnících) nebo Well-Adjusted child: The Social Benefits of Homeschooling (Dobře uzpůsobené dítě: Sociální přínos domácího vzdělávání) nebo Joh Gatto: Damning us Down (Ohlupují nás či Oslabování našeho ducha), John Holt: Proč děti neprospívají, Ivan Illich: Odškolnění společnosti (Unschooling of Society) česky v Sociologickém nakladatelství, atd. atd. Většina lidí, kteří pošlou děti do školy a jdou do práce a zkrátka šmytec, se sice k tomu někdy vyjadřují, ale ne proto, že by o tom něco věděli, spíš mají předsudky („jasno“) a naivní otázky… Přemýšlím o tom přitom stále. V USA se učí přes 1,5 mil dětí doma a učí je rodiče-většina má VŠ vzdělání, což není smao o sobě důvod, proč učí, jako spíš protože vědí moc dobře, jak často jsou školy neefektivní, protože si tím prošli…Škola by neměla akumulovat vědomosti, aby je mohla pak prodat a namluvit lidem, že jedině a pouze ve škole se něco naučí a nikde jinde….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Všechny příspěvky
Archiv